Friday, December 28, 2007

Petua Suami Isteri



BAU KETIAK LELAKI MENJADI PENAWAR TENSION?
Benarkah bau ketiak lelaki mampu menjadi penawar kepada gejala tekanan yang dialami oleh wanita? Kenyataan ini dikeluarkan oleh Bahagian Biologi Manusia di University Pensyvania beberapa tahun lalu. Kajian dilakukan di sana membuktikan bahawa peluh lelaki membantu kaum wanita menurunkan tekanan melancarkan perjalanan haid.

Menurut laporan Jurnal Biology of Reproduction America. Sebelum ini, bau ketiak lelaki yang sengaja ” diproses” daripada lelaki yang tidak memakai deodoran digunakan sebagai bahan ujikaji bagi mencari bukti bahawa hidung wanita boleh “digoda” dengan bau lawan sejenisnya.

Dalam uji kaji yang dilakukan, wangian semulajadi itu kemudian di sapukan ke atas bibir puluhan wanita berumur 25 dan 45 tahun tanpa memberitahu ia dalah bau peluh lelaki dan hanya diberitahu bahawa mereka sedang menguji satu aroma wangian tersebut. Enam jam pertama selepas itu, skala mood wanita yang di sapu wangian yang diperbuat daripada peluh ketiak lelaki tersebut diukur.

Hasilnya sungguh unik. Selain boleh mencerahkan mood, wangian ketiak lelaki ternyata dapat membuatkan wanita menjadi kurang tegang…. dipetik dari majalah PA&MA…Feb 2004…kalau tak caya…

So kengkawan kalau tengah stress tu …..bolehlah cium ketiak suami atau boyfriend.

Bagi kaum adam pulak, simpan bau ketiak tu utk orang tersayang.
Moral of the Story…. So kalau isteri dok tention tu … lepas balik riadah..calit sikit bau ketiak anda..yang masam tu insyaallah mood dia ok…….


10 TIP KETIKA BERTENGKAR
  • Anda orang dewasa yang sebenar. Ketika bertengkar, cuba bertenang dan jangan menjerit seperti kanak-kanak atau bersifat degil.
  • Anda dengar terlebih dahulu apa yang hendak dikatakannya. Sekiranya ada orang lain di situ menjelaskan keadaan, sila dengar dan fahaminya. Jangan melawan cakap orang tersebut, nanti anda melibatkannya pula.
  • Anda bercakap dengan nada suara yang rendah. Jika anda meninggikan suara, dia hanya mendengar pekikan suara anda. Dia atau orang lain yang ada di situ, pasti tidak faham malah tidak ambil peduli kata anda.
  • Anda tumpukan topik atau isu yang berbangkit. Apabila anda bercakap di luar topik yang tidak berkaitan, anda sebenarnya menambahkan masalah. Anda fokus topik yang berkaitan sahaja dan elakkan mengungkit.
  • Anda fikir dahulu sebelum bercakap. Bak kata orang tua, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata binasa.
  • Masa untuk tenangkan hati. Jika perlu, anda pegi ke mana-mana sehari dua dan tenangkan hati anda.
  • Anda faham setiap maksud kata-katanya. Apabila anda memahami maksud katanya, anda dapat menyelesaikan masalah dengan lebih mudah.
  • Anda bertengkar bukan hendak menang, tapi hendak menyelesaikan masalah. Pertengkaran bukannya pertandingan untuk menjadi juara berbahas.
  • Anda alihkan perhatiannya dengan membuat jenaka. Tetapi awas, jenaka yang berpada-pada sahaja.
  • Anda diam, dengar dan biarkan dia begitu sahaja. Biar dia luahkan apa yang dia rasa dan anda menjadi pendengar yang setia. Pertengakaran pasti tidak menjadi.

URUTAN KHAS TANGAN

LANGKAH 1 : URUTAN KHAS TANGAN
Pegang tangan pasangan anda seperti berjabat tangan. Naikkan sedikit lengan pasangan anda. Satu tangan anda lagi mengenggan bahagian lengan pasangan anda dan mula mengurut secara perlahan-lahan dari lengan hingga ke pergelangan tangan. Ulang beberapa kali sambil tangan anda yang satu lagi masih berjabat tangan.

LANGKAH 2 : URUTAN KHAS TANGAN
Buka genggaman tangan pasangan anda. Gunakan kedua-dua ibu jari anda untuk mengurut kawasan pergelangan tangan. Urutan secara bulatan besar beberapa kali. Kemudia ulang langkah 1 dan langkah 2 selama 3 kali. Kemudian sudahkan urutan dengan lipatan sandwich. Caranya ialah rehatkan pergelangan tangan pasangan anda. Sentap secara perlahan-lahan. Kemudian lipat tangan pasangan anda. Selepas kiraan sepuluh, rehatkan semula tangan pasangan anda. Ulang sebanyak 3 kali.


4 LANGKAH KHAS BELAKANG BADAN

Urutan belakang badan membantu merehatkan keseluruhan badan. Cara urutan mestilah lembut, berterusan tanpa mengangkat tangan anda yang mengurut dari belakang pasangan yang diurut. Gunakan kedua-dua ibu jari anda untuk mengurut bahagian belakang badan yang atas bagi membantu memperbaiki masalah pernafasan. Manakala urutan di bahagian tengah belakang badan hingga ke pinggang boleh mengurangan ketidakselesaan ketika datang haid.

LANGKAH 1 : URUTAN KHAS BELAKANG BADAN
Letakkan tapak tangan anda menghadap satu sama lain di antara belakang badan pasangan yang hendak diurut. Mulakan dari bahagian atas badan. Gunakan tekanan ibu jari dengan ditambah tenaga dari badan anda untuk mendapatkan kesan urutan terbaik. Urut secara membulat bermula dari bahagian atas bahu kemudian bahagian tepi berhampiran ketiak. Ulang beberapa kali. Selepas selesai sebelah kanan bahu, teruskan dengan sebelah kiri bahu.

LANGKAH 2 : URUTAN KHAS BELAKANG BADAN
Kembangkan tapak tangan anda seolah-olah membentuk corak rama-rama. Letak di bahagian pinggang. Lebihkan tekanan urutan menggunakan ibu jari. Mula dari pinggang hingga ke tengah badan. Selepas kiraan lima saat, turunkan urutan ke bawah sedikit ke aras pinggang. Teruskan urut hingga ke bahagian tengkuk. Urut kedua-dua bahagian tepi badan serentak. Terus urut hingga kembali semula ke bahagian pinggang. Ulang semula selama 10 minit. Bermula dari tulang belakang di pinggang, ke atas sampai ke tengkuk, bahagian tepi badan dan kembali ke posisi asal di pinggang.

LANGKAH 3 : URUTAN KHAS BELAKANG BADAN
Mula dari bahagian tepi pinggang. Urut dengan kedua-dua tapak tangan anda hingga ke bahagian bahu. Ulang langkah untuk bahagian sebelah pinggang yang satu lagi. Sudahkan dengan melalukan urutan langkah 1.

LANGKAH 4 : URUTAN KHAS BELAKANG BADAN
Rapatkan jari jemari anda. Letak tapak tangan anda di bahagian tengah pinggang dengan jari-jemari anda menghala ke arah bahu. Urut lembut hingga ke bahagian dada. Gerakkan tapak tangan anda ke bahagian tepi dada. Urut lembut. Mula sekali lagi tetapi dari bahagian punggung hingga ke bahagian tepi dada. Ulang langkah 1. Ulang langkah 4. Akhiri urutan anda dengan tekanan tapak tangan yang paling lembut.


MASALAH MANDUL
Bagi mengatasi masalah mandul, amalkan setiap hari memakan taugeh (kacang cambah) mentah dan seminggu sekali cuba makan rojak nenas.Insya-Allah, dalam masa 5 bulan akan nampak hasilnya.

No comments: